القطره (آزمایشی)

"قطره قطره جمع" گردیم" وانگهی دریا "شویم.

تصویر


یکی از نکاتی که مخصوصا برای جوان هاست و مخصوصا برای آن دسته از افرادی که قصد شناخت امام را دارند اینست که باب امام جواد، باب تقواست.
چرا امام جواد به امام محمد تقی معروف شده اند؟ چرا تقی لقب این بزرگوار است؟ مگر بقیه ائمه ما تقی نبودند؟ همه ائمه ما تقی بودند همه نقی بودند همه صادق بودند. اما نکته این است که چه ویژگی باعث می شود که یک امام با این لقب برجسته و معروف شود. نوعا این القاب به شرائط زمانی و سیاسی ائمه علیهم السلام بر می گشته است .
چرا به ایشان تقی گفته اند؟ چون وقتی امام رضا علیه السلام به شهادت رسیدند امام جوادعلیه السلام هشت ساله بودند. تصور مأمون علیه اللعنه این بود که یک نوجوان هشت ساله را میشود تسخیر و کنترل کرد. برنامه ریزی کرد روان و فکر او را تغییر داد. لذا بلافاصله بعد از شهادت امام رضا علیه السلام سعی کرد زیر پر و بال خودش بگیرد. حضرت را در دربار خودش آورد، در دل فسق و کفر و معصیت. خیلی از مردم نمی دانستند در دربار مأمون چه می گذرد چون مأمون شدیدا اهل تزویر و نفاق بود. مأمون امام را آورد در درباری که مجالس لهو و لعب، غنا، شهوت رانی، پول پرستی، دنیا پرستی. امام را در این بستر قرار داد. می خواست از امام یک شخصیتی بسازد که برای او خطرناک نباشد و کم کم حضرت را آلوده به این گناهان بکند که بعدا حضرت را از چشم شیعیان بیاندازد. بالاخره اگر یکی در فضای آلوده رفت و آمد بکند یکی دو تا خطا هم خواهد کرد. ولی غافل از اینکه امام معصوم، عصمت او ذاتی است و اکتسابی نیست. به همین وسیله امام را محصور کرد در قصر بعد حضرت که به سن بلوغ رسیدند دخترش ام فضل را به تزویج حضرت درآورد. دختر مأمون هم که دختر با تقوایی نبود و در بستر آلوده ای بزرگ شده بود. مأمون خواست بدینوسیله با تحمیل یک زن بر امام حتی خلوت های امام را هم پرکند. آلودگی را در تمام جوانب زندگی امام رسوخ بدهد. علاوه بر آن از ام فضل به عنوان جاسوس امام استفاده کرد. ولی نه توانست حضرت را آلوده کند نه توانست حضرت را به دنیا وابسته کند.

مهدی مهدوی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی